Przegląd techniczny Hitachi RAC SX10HYK jest skomplikowanym procesem, który obejmuje wiele wymagań technicznych. Przegląd składa się z szczegółowych testów, które sprawdzają, czy system jest wystarczająco skuteczny i bezpieczny do użytku. Przegląd techniczny obejmuje inspekcję wizualną, testy dźwięku, testy wibracji, testy wydajności, testy zużycia energii i wiele innych. Każdy z tych testów jest niezbędny, aby zapewnić, że system Hitachi RAC SX10HYK jest w pełni sprawny i bezpieczny do użytku.
Ostatnia aktualizacja: Przegląd techniczny Hitachi Rac Sx10hyk
Co to jest przegląd zerowy samochodu?
Część kierowców, szczególnie tych, którzy legitymują się prawem jazdy od niedawna, nie wie, co oznacza termin przegląd zerowy. To potoczna nazwa pierwszego przeglądu technicznego samochodu sprowadzanego do Polski z innego państwa. Polscy kierowcy chętnie sprowadzają używane auta z Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Podczas przeglądu technicznego auta z zagranicy, diagnosta sprawdza m. in. sprawność układu hamulcowego, oświetlenie, zgodność numerów nadwozia i przygotowanie samochodu do poruszania się po polskich drogach. Przegląd zerowy jest obowiązkowy, w innym wypadku nie będzie możliwości zarejestrowania samochodu w naszym kraju.
Przegląd techniczny samochodu a badanie techniczne pojazdu - czym się różnią?
Niektóre osoby błędnie utożsamiają przegląd techniczny samochodu z badaniem technicznym pojazdu. Jakie są różnice? Przegląd techniczny samochodu, określany zamiennie przeglądem okresowym - to kontrola stanu technicznego pojazdu zalecana przez producenta samochodu, którą można wykonać w serwisie samochodowym (najlepiej autoryzowanym). Nie jest obowiązkowy, ale pozwala zachować gwarancję oraz zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także innych uczestników ruchu. Jak często należy wykonywać przegląd techniczny samochodu? To, z jaką częstotliwością powinniśmy odwiedzać autoryzowaną stację obsługi, zależy m. od wieku, rodzaju i marki samochodu (warto sugerować się zaleceniem producenta lub własnymi potrzebami). W przypadku nowego auta zalecane jest wykonanie jego przeglądu po 3 latach od odbioru z salonu, a kolejnego po 2 latach (tj. 5 lat od pierwszej rejestracji). Następne przeglądy warto wykonywać co 1-2 lata. Natomiast w przypadku samochodu z fabryczną instalacją gazową zalecane jest wykonywanie przeglądu co rok.
Natomiast badanie techniczne to inaczej przegląd rejestracyjny, na podstawie którego dopuszcza się pojazd do ruchu publicznego, najczęściej na 12 miesięcy. Podczas badania dochodzi m. do:
- sprawdzenia zgodności nr VIN z dowodem rejestracyjnym,
- sprawdzenia dodatkowego wyposażenia,
- oceny stanu technicznego podzespołów i układów pojazdu (np. układ kierowniczy, układ wydechowy, hamulce, ogumienie, oświetlenie, zawieszenie).
Badanie techniczne wykonuje się tylko na specjalnych stacjach diagnostycznych - podstawowych (dla pojazdów do 3, 5 tony) i okręgowych (dla pozostałych pojazdów). Warto wspomnieć, że w przypadku badań technicznych nie obowiązuje rejonizacja.
Ile kosztuje przegląd samochodu?
Ceny przeglądów rejestracyjnych są takie same w całej Polsce, ponieważ regulują je przepisy - obecnie za przegląd auta osobowego oraz ciężarowego do 3, 5 tony należy zapłacić 99 złotych. W przypadku, gdy samochód osobowy korzysta z napędu LPG, kwota wynosi 162 złote. Warto podkreślić, że za brak ważnego badania technicznego samochodu właścicielowi pojazdu grozi mandat do 500 zł.
Co jest sprawdzane podczas przeglądu okresowego samochodu?
Podczas okresowego przeglądu technicznego samochodu wykonuje się przede wszystkim wymianę oleju silnikowego i filtra oleju. Co jeszcze? W zależności od marki, modelu i przebiegu auta, dodatkowo sprawdzenia może wymagać ciśnienie w oponach, zawieszenie. Konieczna może okazać się też np. wymiana świec, płynu hamulcowego i chłodniczego lub filtra powietrza.
Brak przeglądu a ubezpieczenie OC i AC
Osoby poszkodowane, które były uczestnikiem stłuczki lub kolizji, często zastanawiają się, czy są uprawnione do otrzymania odszkodowania z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC. Brak aktualnego przeglądu technicznego samochodu nie ma wpływu na ich sytuację - bez względu na to otrzymają rekompensatę za szkody od zakładu ubezpieczeniowego kierowcy. Natomiast jeśli ubezpieczyciel stwierdzi, że przyczyną zdarzenia na drodze był zły stan techniczny pojazdu, może żądać od sprawcy zwrotu świadczeń wypłaconych stronie poszkodowanej (ubezpieczyciel musi udowodnić, że brak badania technicznego przyczynił się do wypadku). W tej sytuacji mamy do czynienia z tzw. regresem odszkodowania. Jak wygląda kwestia polisy AC i odszkodowania przy nieaktualnym badaniu technicznym? Brak aktualnego badania technicznego może skutkować odmową wypłaty odszkodowania z AC, a szkody powstałe wskutek spowodowanej przez kierowcę stłuczki będzie on musiał pokryć z własnych środków.
Mimo że przegląd techniczny samochodu jest obligatoryjny (w przeciwieństwie do obowiązkowych, corocznych badań technicznych), warto regularnie z niego korzystać. Systematycznie serwisowane auto jest mniej awaryjne i tym samym osiąga większą wartość rynkową w razie chęci sprzedaży. Co więcej, firma, która wystawiła polisę OC, może zażądać od kierowcy będącego sprawcy wypadku zwrotu wypłaconych środków, gdyż nie wykonał ważnych, obowiązkowych badań technicznych.
Nie działa Ci klakson lub oświetlenie tablicy rejestracyjnej? Nie przejdziesz przeglądu. Przypominamy, co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu i ile taki przegląd kosztuje.
Kupujesz nowy samochód i na trzy lata możesz zapomnieć o przeglądach. Właściciele starszych pojazdów muszą jednak przejść ścieżkę diagnostyczną co rok. To dominująca grupa na polskich drogach, bowiem średnia wieku aut osobowych w Polsce wynosi 15 lat. W tej kwestii jesteśmy na szarym końcu w statystykach Unii Europejskiej. Nieco inaczej ma się rzecz z taksówkami, samochodami służącymi do nauki jazdy i tymi z instalacjami LPG. W tym przypadku badanie techniczne należy wykonywać od początku w rocznym odstępie. Dlaczego? Z uwagi na bezpieczeństwo. Mimo, że kiepski stan techniczny jest bezpośrednią przyczyną zaledwie kilku procent wypadków nad Wisłą, to możemy mieć powody do obaw. W 12-miesięcznym okresie trafia do Polski z Zachodu około milion używanych aut, których średni wiek przekracza 12 lat.
Okresowym badaniom podlega około 15 milionów pojazdów. Diagnostykę można przejść na jednej z około pięciu tysięcy stacji, a uprawnienia techniczne posiada ponad 10 tysięcy osób. Co ciekawe, biorąc pod uwagę błędy w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów, ważnych badań nie ma w Polsce ponad 7 milionów samochodów. Te zatrważające dane zdają się potwierdzać policyjne statystyki. W 2015 mundurowi zatrzymali 425 tysięcy dowodów rejestracyjnych. Ofiarą padli kierowcy, których samochody zagrażały bezpieczeństwu ruchu drogowego, porządkowi na drodze i środowisku naturalnemu.
Zobacz także: Nowe przepisy dotyczące przeglądów technicznych samochodów już od października 2017 r.
Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu - oświetlenie, opony i korozja
Aby przejść przegląd techniczny, należy przygotować się na 15-25 minut pracy diagnosty. Osoba uprawniona zazwyczaj zaczyna od oświetlenia. Sprawdza prawidłowe ustawienie, a także sprawność wszystkich żarówek na zewnątrz, wraz ze światłami drogowymi i kierunkowskazami. Przepaloną żarówkę trzeba wymienić na miejscu. Pęknięcia, odpryski, brak przejrzystości kloszy dyskwalifikuje dany pojazd.
Kolejny element to opony. Jeżeli na oponach widoczne są wskaźniki informujące o zużyciu lub głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1, 6 milimetra, zostaniemy odesłani na wymianę ogumienia. Jednym z ważniejszych czynników jest również rdza. Nadmierna korozja elementów konstrukcyjnych wzbudzi wątpliwości kontrolera, który nie podstempluje dowodu rejestracyjnego. Z taką samą reakcją spotkamy się mając pękniętą szybę.
Zobacz także: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym na pieczątki przeglądowe, co zrobić?
Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu - układ hamulcowy i zawieszenie
Weryfikacja hamulców następuje na stanowisku rolkowym. Wyniki podawane przez komputer pozwalają podać faktyczny stan układu. Aby przejść tę próbę, wskaźnik skuteczności hamulca roboczego musi przekroczyć 50%, a postojowego 25 procent. Co ważne, różnica siły hamowania na kołach jednej osi nie może być większa niż 30%. Większa wartość spowoduje utratę kontroli nad samochodem podczas gwałtownego wytracania prędkości, co niesie zagrożenie także dla innych uczestników ruchu.
Skuteczność tłumienia amortyzatorów musi przekroczyć 40%, a różnica między tymi elementami na jednej osi nie może być większa niż 15%. Ów wskaźnik dla nowych elementów resorujących wynosi około 65-70 procent. W zawieszeniu diagnosta sprawdzi też wszelkie luzy. Umożliwia to próba na tzw. szarpakach. Fachowiec szybko wyłapie wszelkie nieprawidłowości w elementach zawieszenia oraz układu kierowniczego. Niedopuszczalne są luzy w maglownicy, przy sworzniach, mocowaniu wahaczy i kolumn resorujących, a także przy końcówkach drążków kierowniczych. Przyjrzy się też szczelności. Jeśli wykryje wyciek płynu hamulcowego lub oleju z amortyzatora, auto przeglądu nie przejdzie. Podobnie ma się rzecz ze zbiornikami mieszczącymi płyny eksploatacyjne. pl/MotoPL/7, 88389, 22492408, wieksze-kary-za-brak-ubezpieczenia-oc. html" rel="dofollow">Wyższe kary za brak ubezpieczenia OC w 2018 r.
Co jest sprawdzane na przeglądzie technicznym samochodu - emisja spalin i bezpieczeństwo
Emisja szkodliwych substancji do atmosfery wywołała wiele skandali na świecie i spowodowała ogromne kary nałożone między innymi na Volkswagena. W tej kwestii nie ma litości w stacji kontroli pojazdów. Badanie analizuje wydzielanie węglowodorów i dwutlenku węgla. Jeśli wykaże nieprawidłowości, diagnosta odeśle nas z „kwitkiem”. Czarna chmura z rury diesla też uniemożliwi otrzymanie pozytywnego wyniku, podobnie jak zbyt głośny wydech.
Bezpieczeństwo to podstawa. Wobec tego, sprawdzane są pasy bezpieczeństwa, a także wszystkie aktywne systemy w postaci poduszek powietrznych, czy napinaczy pasów. Nie mogą wykazywać jakichkolwiek oznak błędów lub uszkodzeń. Do tej kategorii zaliczają się też wycieraczki szyby przedniej oraz klakson.
Przegląd techniczny samochodu z instalacją LPG
Użytkownicy samochodów z instalacjami gazowymi muszą na przegląd zabrać dokument legalizacyjny butli LPG. Ten wydawany jest na 10 lat i w momencie badania technicznego musi być ważny. Diagnosta sprawdzi również szczelność samej instalacji. Służy do tego specjalny czujnik.
Przeczytaj także: Nowe zasady przeglądów technicznych
Usterki zagrażającego bezpieczeństwu = zabranie dowodu
W przypadku, gdy usterki zagrażają bezpieczeństwu jazdy, dowód rejestracyjny zostanie zatrzymany i wysłany do przypisanego właścicielowi Wydziału Komunikacji. Poruszanie się po drogach takim samochodem jest niemożliwe. Co robić w takiej sytuacji? Należy czym prędzej usunąć wszelkie punkty zapalne i ponownie udać się na badanie. Uzyskanie pozytywnego wyniku pozwoli na odbiór dokumentu w urzędzie.
Brak zagrożenia dla bezpieczeństwa – mniejsze zło
Jeżeli wyszczególnione przez diagnostę usterki nie zagrażają bezpieczeństwu, otrzymamy zaświadczenie o negatywnym wyniku badania. Fachowiec wypunktuje wszystkie niesprawne elementy, które należy usunąć w ciągu 14 dni. Następna wizyta na stacji kontroli pojazdów zaowocuje weryfikacją tylko powyższych punktów, co wpłynie na mniejszy rachunek.
Ile kosztuje przegląd techniczny samochodu?
- samochód o masie całkowitej do 3. 5 t (w tym taksówki) - 99 zł
- samochód do 3. 5 t po raz pierwszy (w tym sprowadzony z zagranicy) - 98 zł
- motocykl? - 63 zł
- samochód z instalacją gazową (także taksówki) - 161 zł
- taxi (po raz pierwszy) - 141 zł
- taxi z instalacją gazową (po raz pierwszy) - 204 zł
- samochód przystosowany do nauki jazdy? -? 147 zł
- pojazd uprzywilejowany? - 149 zł
- samochód po zmianach konstrukcyjnych? - 180 zł
- pojazd po kolizji drogowej z zabranym dowodem rejestracyjnym? - 94 zł
- pojazd po zamontowaniu haka holowniczego? - 35 zł
Potrzebujesz kolejnych porad motoryzacyjnych? Zajrzyj też do serwisu Gazeta. pl.
Kierowca auta używanego, który ma więcej niż 5 lat, ewentualnie posiada instalację gazową, raz w roku powinien przeprowadzać w nim badanie techniczne. W tym celu należy zabrać samochód do stacji kontroli pojazdów, gdzie szczegółowo przejrzy je diagnosta. Kontrola niestety nie może odbyć się bez podstawowych dokumentów. A bez wątpienia pierwszą pozycję na tej liście zajmuje dowód rejestracyjny. Co się w stanie w razie jego braku? Tak naprawdę... niewiele. Ale tylko pod warunkiem, że kierowca zamiennie zabierze np. kartę pojazdu.
Dowodu rejestracyjnego można zapomnieć zabrać na przegląd. Ale można też go zgubić lub po prostu nie mieć – bo pojazd ma wydane jeszcze pozwolenie czasowe. Brak dowodu nie może zatem uniemożliwiać przeprowadzenia obowiązkowej kontroli technicznej.
Zobacz wideo Pędził ferrari prawie 200 km/h mostem Północnym w Warszawie. Nie miał przeglądu technicznego
Po przeglądzie informacja trafi do bazy CEP. Pieczątki być nie musi!
W razie braku dowodu rejestracyjnego diagnosta przeprowadzi pełne badanie techniczne. Identyfikacji pojazdu dokona na podstawie numeru rejestracyjnego oraz numeru VIN naniesionego na tabliczki na nadwoziu. Kierowca również tyle samo zapłaci – 99 zł za auto bez LPG i 162 zł za auto z LPG. W jaki jednak sposób uzyska potwierdzenie badania? Brak pieczątki w dowodzie rejestracyjnym to jeszcze nie jest duży problem. Po pierwsze dziś dowodów kierowcy nie muszą wozić ze sobą – a więc braku pieczątki nie stwierdzą policjanci. Po drugie diagnosta wprowadzi informację o ważnym badaniu do bazy CEP.
Nie ma pieczątki, nie ma... wyjazdu za granicę!
I wszystko wskazuje na to, że brak dowodu rejestracyjnego na przeglądzie tak właściwie nie stanowi żadnej przeszkody dla kierowcy. Ale – jak to bywa w porządku prawnym – wcale tak nie musi być... Bo warto pamiętać też o tym, że auta zarejestrowane w Polsce czasami podróżują po Europie, a policjanci z Niemiec, Francji czy Włoch nie mają dostępu do krajowej bazy CEP. Nie uzyskają zatem informacji mówiącej o tym, że auto ma ważne badania techniczne. Na szczęście polski diagnosta pomyśli i o tym. Przed wycofaniem pojazdu z użytkowania za granicą, kierowcę ustrzeże zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu wystawione w SKP.
Zaświadczenie będzie konieczne jednak nie tylko w sytuacji, w której kierowca opuści pojazdem terytorium Polski. Będzie niezbędne w jeszcze jednym przypadku. Mowa o scenariuszu, w którym przegląd nie został wbity do dowodu rejestracyjnego, a kierowca chce sprzedać pojazd. Zaświadczenie takie należy wręczyć nowemu właścicielowi. Taka sama zasada działa wtedy, gdy w dowodzie rejestracyjnym skończyły się miejsca na pieczątki. Jeżeli nowy właściciel zaświadczenia nie otrzyma, będzie miał poważny problem w czasie rejestracji auta. Urzędnik odrzuci bowiem dokumenty i wniosek.